Każdy twórca prędzej czy później będzie chciał wydać swoje dzieło. Jak znaleźć dobrego wydawcę i co warto wiedzieć, zanim wyślemy swój tekst do wydawnictwa?
Gatunek i jakość tekstu
Dobry wydawca nie publikuje wszystkiego, co trafi na jego skrzynkę mailową. Zanim wyślemy utwór, upewnijmy się co do jego jakości, dajmy go przeczytać innym lub skorzystajmy z usług profesjonalnego redaktora.
Rodzaje wydawnictw
Istnieją trzy podstawowe rodzaje wydawnictw, tradycyjne oraz usługowe takie jak vanity press i self-publishing.
- Wydawnictwo tradycyjne skupia się na publikacji jakościowych tekstów, w których widzi spory potencjał sprzedażowy. Znane wydawnictwa otrzymują bardzo wiele propozycji. Autor nie płaci za wydanie książki, otrzymuje honorarium autorskie i niewielki procent od sprzedaży. Wydawca zajmuje się przygotowaniem publikacji oraz reklamą, a także odprowadzeniem podatku dochodowego.
- Vanity press oferuje opcję współfinansowania wydania, połowę kosztów ponosi autor, a drugą część wydawnictwo. W zamian za poniesione koszty, autor może liczyć na wyższy procent od każdego sprzedanego egzemplarza. W zależności od umowy, wydawnictwo zajmie się również niezbędnymi formalnościami.
- Self-publishing to system, w którym wszystkie koszty ponosi autor. W zamian wydawca dba o przygotowanie tekstu i informowanie potencjalnych czytelników. Marża dla autora jest wtedy wysoka, lecz przeważnie musi on magazynować w swoim domu egzemplarze książki oraz samodzielnie rozliczyć się z urzędem skarbowym.
Jakie wydawnictwo wybrać?
Trudno powiedzieć, który model wydawniczy będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Przed wysłaniem propozycji warto się upewnić, jakie są opinie autorów na temat danego wydawnictwa. Istotny jest także gatunek naszego tekstu, ponieważ niektóre wydawnictwa wydają wyłącznie fantastykę, inne prawie wszystkie utwory, z wyjątkiem poezji itp.
Liczy się sprzedaż
Nawet, jeśli piszesz równie dobrze jak laureaci literackiego Nobla, możesz się spotkać z częstą odmową wydawnictw lub brakiem odpowiedzi. Dobry wydawca zdaje sobie sprawę z trendów książkowych i zależy mu na zysku z publikacji. Zwróć uwagę na obecność danego wydawnictwa w mediach.