Każda firma, która chce pomyślnie funkcjonować na rynku, nie może zapomnieć o konkurencji. Analiza działań rywali z branży działa motywująco i korzystnie wpływa na własne wyniki. Monitorowanie konkurencji jest więc ważnym elementem działań marketingowych.
Jak łatwo się domyśleć, szczególne istotne znaczenie monitorowanie konkurencji ma na początku działalności firmy. Dobrze jest zająć się tym nawet wcześniej, zanim wejdzie się na rynek. Wiedza dotycząca działań podobnych przedsiębiorstw może okazać się niezwykle cenna w tworzeniu planów rozwojowych. Powielanie sprawdzonych dobrych praktyk to duży krok w kierunku spodziewanych zysków.
Duże znaczenie dla początkującego przedsiębiorcy ma monitorowanie cen konkurencji. Takie działanie pozwoli stworzyć optymalną ofertę, która z jednej strony przyciągnie klienta do nowej firmy, a z drugiej przyniesie zysk. Działania związane z monitorowaniem konkurencji mają swoją zaletę. Obserwacji i analizom podlega każdy ruch rywala. Dzięki temu można wyciągnąć samodzielne wnioski i uniknąć powielania jego błędów, które często mogą wiązać się ze znaczną stratą finansową.